Civilizácia vo svojom štvrtom pokračovaní mení radu princípov a stáva sa omnoho flexibilnejšou a zábavnejšou hrou pre väčšie vrstvy priaznivcov.
Najpoznateľnejšia je predovšetkým rozdielnym prístupom k náboženstvu. To značne formovalo históriu civilizácie a tak je na ňom vkladaný väčší dôraz i v hre. Náboženstvo je spojené s určitými objavmi, pri ich vynaliezaní sa jedno z vašich miest stane kolískou daného náboženstva a odtiaľ sa samovoľne šíri do okolitého mesta. K šíreniu prispievajú aj obchodné cesty a môžete ich podporiť aj vysielaním misionárov. V mestách, v ktorých prevažuje štát sú podporované náboženstva a ľudia sú šťastnejší. V hre nájdete nasledujúcich 7 náboženstiev: Budhizmus, Hinduizmus, Islam, Konfucionástvo, Kresťanstvo, Taoizmus a Židovstvo .
V mestách sa môžu narodiť i veľké historické osobnosti, ak sa tak stane budovy postavené v meste a aj počet ľudí ovplyvňuje vykonávanie špeciálnych funkcií (umelcov, vedcov). Prítomnosť veľkej osobnosti v meste má pozitívny vplyv na mestskú produkciu príslušného typu. Veľké osobnosti môžu vykonať jednu veľkú vec, umelci môžu vytvoriť vzácne dielo, inžinieri urýchliť produkciu a postaviť tak div sveta v jedinom kole, obchodníci založiť obchodnú cestu do vzdialeného mesta. Všetky veľké osobnosti môžete využiť aj k vynaliezaniu nových technológií.
Celá hra je omnoho živšia, väčšina informácií je zobrazená priamo na hlavnej mape, takže špeciálne obrazovky využijú len skutočný experti, ktorý chcú mať úplne všetko pod kontrolou. A nielen oni ocenia dôraz, hra kladie na vyvážený multiplayer, ktorý je na rozdiel od predchádzajúceho dielu podporovaný priamo v základnej hre a ponúka i tímový mód, v ktorom hráči jedného týmu zdielajú mapu a vynaliezajú nové technológie.